Säg på svenska istället

I mitt förra inlägg tipsade jag om pekordbok, där användaren kan peka sig fram när språkkunskapen inte riktigt räcker till. Såg precis att det är på väg en mycket bättre lösning. Google jobbar på en applikation som gör det möjligt att säga till mobilen det man vill ha sagt, och programmet översätter direkt och säger det du sagt på det språk du behöver få det sagt på! Ett exempel, jag behöver hitta till busstationen och säger då i min telefon: Ursäkta, var finns busstationen?. Min telefon säger då på exempelvis turkiska: Özür dilerim, otobüs durağı nedir? (översatt med google translate).  Jag behöver bara hålla fram telefonen och slå på högtalaren så personen jag vill fråga hör frågan.

För att läsa mer, klicka här!

Etiketter: , ,

Ett svar to “Säg på svenska istället”

  1. Linn Says:

    Vad bra!

Kommentera

