Färgblind?

Eller blind? Eller dövblind? Jag hittade ett perfekt verktyg som kan förmedla färger! Håll Colorino över färgen och den kan säga vilken färg det är. Det står att den även kan kopplas till andra enheter så den möter kraven från dövblinda.

För att gå till produktsidan (på engelska), klicka här!

Samma företag (CareTec) har även en produkt, Sherlock,  som blinda kan använda för att märka upp saker där hemma – utan Braille. Du kan spela in ett meddelande som kopplas till en etikett som kan klistras på CD-skivor, medicinburkar, etc..

För att gå till produktsidan (på engelska), klicka här!

Sherlock påminner om en annan rolig produkt som heter Touchatag. Vad jag vet har den inte använts för personer med synskada, men jag tror att den i alla fall har potential. Jag har själv köpt en sådan, kostade inte mycket. Den innehåller små klisterlappar som man klistrar på något lämpligt,  den håller man sedan över en liten dosa som via USB kopplas till dator. I datorn kan man sedan lägga olika funktioner, jag har ett demo-ex att när jag håller klistermärket över dosan så öppnas ett Word-dokument med en viss text i. Ett annat klistermärke öppnar en quicktime film. Det går att koppla till e-post och mycket mer. Det var ett tag sedan jag var där och ”lekte” så det har säkert kommit mycket nytt.

Nackdelen med Touchatag jämfört med Sherlock är att den kräver usb-sladd till datorn… (såg precis att de utvecklat något som är sladdlöst, har inte hunnit kolla upp det).

Etiketter: , , , ,

2 svar to “Färgblind?”

  1. Christer Says:

    Hej. Har en kamrat som är blind. Gäller märkning av bl.a. CD-skivor, matlådor etc. Skulle vilja ha kontakt med dig som skrivit detta. Går det bra? Hälsningar Christer

Kommentera

