Mer och mer

kommer de funktioner som kompenserande hjälpmedel erbjuder, att finnas inbäddade i teknik eller program som erbjuds till alla. Ett sådant bra exempel är den sökmetod som Oribi utvecklat för att underlätta för personer med dyslexi, där man kan skriva ord som de låter (alltså felstavat) och sökmotorn hittar ändå det ord man menar. Den funktionen, som alla har nytta av, finns sedan ett bra tag tillbaka på nationalencyklopedins hemsida. Gå till ne.se och pröva,  skriv in ex. ”schifonje”, så svarar programmet ”Menade du chiffonjé”.

Syntetisk tal (talsyntes, text-till-tal) för uppläsning av text är ett annat exempel på tekniska lösningar som sprider sig, ex. via billiga applikationer för att läsa upp text med hjälp av mobiltelefoner (se annat inlägg här). Även andra vägen med tal-till-text sprids alltmer, ex. i mobiltelefoner. Ett flertal mobiltelefoner har röststyrning sen ett bra tag tillbaka. Även min Nokia har en sådan upptäckte jag precis, trots att den inte är helt ny. Jag håller en knapp nedtryckt så aktiveras röststyrning och jag kan säga namnet på den jag vill ringa upp, så slår telefonen  ”själv” numret.  Jag har prövat det några gånger och det fungerade bra. Ett villkor är förstås att man har personen inlagd i telefonens kontaktlista. Det fungerade inte att säga telefonnumret. Det gör det däremot i iPhone. Där fungerar röststyrning för uppringning och för att spela musik.

För att se om röststyrning i iPhone, klicka här!

För att se om röststyrning i Sony Ericsson, klicka här!

Etiketter: ,

Kommentera

