Smartpen

Jag minns inte om jag tagit upp detta verktyg förut, men jag hittade nu en film som demonstrerar den på ett bra sätt så jag nämner den i alla fall. Det jag pratar om är pulse smartpen från Livescribe. Den säljs numera (sedan denna hösten) i Sverige, och är en ny sorts hjälpmedel som tangerar det jag skrev om i förra inlägget, dvs hjälpmedel som erbjuds inbäddat i teknik som erbjuds till alla.  Smartpen är en penna med inbyggd ”kamera” och mikrofon. När du ska skriva klickar du med pennan på ”play” och pennan registrerar sedan allt du skriver samtidigt som den spelar in ljud. Det innebär att du inte behöver skriva ord för ord vad som sägs ex. på en föreläsning, utan du kan skriva några enstaka stödord och så får du en inspelning av ljudet som stöd. När lektionen är över klickar du på ”stopp”. Du kan sen föra över text + ljudfil till datorn, eller du kan direkt gå till dina stödanteckningar och klicka på dem. Pennan återger då de delar från ljudfilen som spelades in samtidigt som du skrev just den anteckning som du klickade på. Låter kanske krångligt, men jag har testat pennan och den är mycket enkel att lära sig. Se den film som jag nämnde så förstår du mer. (Man kan förstås använda pennan som en vanlig bläckpenna utan att spela in något alls. )

(Jag skrev ”kamera” ovan, då det inte är en kamera som ex i en mobiltelefon. Kameran i pennan registrerar enbart vad och var du skriver på papperet i förhållande till de miljoner små prickar som finns på det.)

För att se filmen, klicka här!

För att komma till ett av företagen som säljer pennan i Sverige, klicka här!

För informationsfilmer mm från företaget som säljer pennan i USA, klicka här!

Etiketter: , ,

Kommentera

