Repeated reading – revisited

Några studenter i datavetenskap från Waikato University, Nya Zealand, har skapat ett dataprogram som de anser kunna hjälpa barn med lässvårigheter.  Studenterna utgick från metoden upprepad läsning när de skapade programmet.  Det är en metod som brukar användas för elever som inte fått igång sin läsning eller som inte har läsflyt. Eleven får då läsa en kort text flera gånger, samtidigt som läraren varje gång antecknar antal fel och hur lång tid läsningen tar. När eleven läser texten flytande väljs en ny text. Lärarens anteckningar används för att eleven ska kunna se att läsningen förbättrats.

I datorprogrammet är det först ”datorn” som flera gånger läser upp en text för eleven (talsyntes), samtidigt som en markering visar vilket ord som läses så eleven kan följa med. Därefter får eleven läsa texten själv i en mikrofon (taligenkänning), och en likadan markering visar vilket ord eleven läser. Programmet är än så länge bara en prototyp, men studenterna hoppas att de tester de gör nu ska kunna få till ett bra program som kan användas i utvecklingsländer med hög analfabetism. Jag ser stor användning för programmet även här i Sverige. Med tanke på att metoden är relativt dyr att använda då den kräver en-till-en undervisning så kan inte alla elever som behöver det få sådan undervisning. Den lärar-ledda undervisningen borde reserveras för elever som har störst svårigheter, och datorprogrammet skulle kunna användas för övriga. Tycker jag…

För att läsa artikeln, klicka här!

 

 

Etiketter: , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: