Skannermusen

Nu har jag hunnit pröva min nyinköpta skannermus LSM-100 (se inlägg 8 febr.). Den fungerade inte i min dator med Windows XP, så jag tänkte först reklamera den. Idag frågade jag en kollega som har en dator med Windows 7, om jag fick prova musen där istället. Det fick jag, så jag installerade musens programvara och prövade skannerfunktionen. Den fungerade alldeles utmärkt där! Det var en viss inlärningströskel för att att lära sig hantera musen och de olika stegen (klicka på skanningsknappen på musen, ”gnugga” texten, klicka på sluta skanna, beskära texten, klicka OK, dra en liten miniatyrbild av texten till Word, starta talsyntesuppläsning), men när det väl är gjort går det snabbt att skanna in och få uppläst med talsyntesen (ingår inte, den fanns redan i datorn).

Slutsats: ett fantastiskt redskap som jag tror kommer att underlätta för elever som behöver få text uppläst, vare sig det är utdelade lösblad eller textavsnitt i böcker.

Etiketter: , , , ,

Kommentera

