Forskningsartikel om nyttan med datorer i läs- och skrivinlärning

Fick idag tips om en ny artikel som är som man säger ”in press”, dvs på väg att bli publicerad i en vetenskaplig tidskrift. Det är forskare från Örebro universitet, Annika Agélii Genlott och Åke Grönlund, som tittat närmare på en metod som kallas “Integrated Write to Learn” (iWTR). De menar sig ha empiriskt stöd för att metoden är effektiv i läs- och skrivinlärningen. Enligt Grönlund så lär sig barnen läsa snabbare när de använder datorer i sitt skrivande:

”det vill säga de får upp hastigheten i läsningen, men framför allt förbättras skrivandet och kommunikationsförmågan oerhört mycket. Eleverna skriver längre texter med bättre struktur, tydligare innehåll och ett mer genomarbetat språk” (från intervju med Grönlund publicerad på Örebro universitets hemsida).

För att läsa forskningsartikeln (på engelska), klicka här!

Etiketter: , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: