Mer forskning – nyttan av mobil teknik

Matthew H. Schneps är en forskare som forskar om hur neurologiska skillnader kan påverka elevers lärande inom naturvetenskap. Hans forskargrupp upptäckte att personer med dyslexi läste text bättre på mobila enheter som exempelvis mobiltelefoner. De har bland annat använt en apparat för att registrera ögonrörelser under läsning och märkt att läsningen gick snabbare och förståelsen ökade.

UNESCO:s hemsida finns en notis med rubriken ”Mobile devices enable reading in those with dyslexia”. För att läsa notisen, klicka här!

I en artikel (Schneps, O’Keeffe, Heffner-Wong och Sonnert, 2010) skriver författarna att det i en genomsnittlig amerikansk kemikurs på ”college”-nivå ingår att läsa omkring 1000 sidor med mer än 300 ämnesspecifika begrepp. Det är text som inte kan skumläsas utan kräver noggrann läsning av detaljer. I artikeln föreslår de att studenter med dyslexi läser texten i en smarttelefon där det bara blir några ord per rad. Det ska lätta bördan på arbetsminnet och hjälpa till att behålla uppmärksamheten.

För att läsa artikeln, klicka här!

 

Etiketter: , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: